2010/02/24

9-12. hónaposak játéka és fejlesztése






Nyolc hónapos korában már biztosan tudja, hogy a tárgyak akkor is léteznek, ha éppen nem látja őket. Ott keresi őket, ahol eltűntek a szeme elől. Gurítsuk be a labdát a fotel mögé, ágy alá, hadd másszon utána. Gurigázás közben terítsük le hirtelen a labdát egy kendővel. Üljünk le egymással szemben, és készítsünk elő három kisebb dobozt. Dugjuk el a kis labdáját vagy a maciját valamelyik alá: vajon tudja, melyik alatt keresse, vagy többször kell próbálkoznia? Az egyéveseket már megviccelhetjük: egyik alatt sincs! Adjuk neki oda végül, és mutassuk meg, hova dugtuk. Legközelebb ott is keresni fogja.Rejtsük el a macit a pulcsink ujjába, nyakába, zoknink szárába, mindig máshova. Az egyévesek nagyon élvezik a keresgélést.

Állást és járást segítő játékszerek
Az egyszerű fataliga, benne építőkockákkal, tökéletes játékszer az egyéves gyerek számára, akárcsak a játék babakocsi. Ezekbe kapaszkodva a baba meg tud állni, ugyanakkor alkalmat adnak a felnőtt tevékenységek másolására épülő játékokhoz. Fontos tehát, hogy ne boruljon fel, stabil, mégis mozgékony, könnyű legyen. Praktikusak az alacsony súlypontú, széles, négykerekű műanyag járgányok állítható magasságú tolókarral.
A guruló bébijárművek hónapokon keresztül kiszolgálják a kicsit. Bár még ebben a korban még nem elég nagy, hogy ráüljön, mondjuk a kismotorra, de négykézláb mászva tudja tologatni azt.

A tologatás mellett a másik kedvelt tevékenység a ki- és bepakolás, szállítás, ezért olyan kisautót, mozdonyt, talicskát vegyünk, amelybe belerakosgathatja a kockákat, műanyag zöldségeket, beleültetheti a maciját. A felállás, leülés tudománya új képesség, élvezettel gyakorolja egész nap, ezért pattan fel a járműről szinte azonnal, amint ráült. Könnyebben megy ez, ha a hátsó tolókar eltávolítható. Egyes alacsony modellekre akár rá is hasalhat a baba, és fókaszerűen haladhat előre. Az első szülinapja előtt még nehezen tudja meglovagolni a járgányt. A testsúly egyik lábra helyezése, a másik láb átemelése az ülőfelületen nagyobb mozgékonyságot, fejlett egyensúlyérzéket igényel. Ehhez keskenyebb, alacsonyabb ülőfelületű motor az ideális – éppen másféle, mint a tologatásra valók. Fontos, hogy a talpa mindkét oldalon leérjen a talajra, csak így tudja magát előrehajtani.

Állást és járást NEM segítő játékszer
Kényelmesebb babák szívesen üldögélnek olyan képességfejlesztő játékokkal felszerelt alkalmatosságokban, amelyet a szülő tol, ám ez a „kaloda” nem segíti elő a mozgásfejlődést.
Babykomp
A babakompnak nevezett, görgőkkel felszerelt ülőkét ugyan a még járni nem tudó kicsiknek tervezték, de ezzel nem is fognak megtanulni járni. Egy ilyen eszközzel a kicsi sokkal gyorsabban halad, minthogy irányítani tudná a járművet, ami balesetveszélyes lehet, különösen lépcső közelében. De még szintkülönbség nélküli helyiségekben is előfordul, hogy a komp kereke megakad valamibe, és a szerkezet felborul, így ez az egyik legveszélyesebb eszköz a gyerekjátékok közül. Ráadásul nem szolgálja a járás megtanulását sem. A baba akkor kezd járni, amikor minden szempontból kész rá. A babakompban a kicsi csípője nagy valószínűséggel nem a megfelelő szögben áll, olykor az egyik lába jobban lelóg az ülőkéből, mint a másik, a későbbi fejlődés szempontjából hátrányosan torzítva a gyerek csípőjét. Ha mégis használunk ilyet, akkor csak rövid időre ültessük bele, és közben folyamatosan figyeljünk a gyermekre!

Konstrukciós játékok
10-11 hónapos korára a baba sok időt tölt azzal, hogy felfedezze a tárgyak alakját, illetve azok más tárgyakhoz viszonyított nagyságát. Fokozatosan rájön, hogy mit mibe tud beilleszteni. Élvezettel veszi le és teszi vissza a dobozok fedelét és az edények fedőjét. S azzal is remekül elfoglalja magát, hogy tárgyakat beledobál különféle tárolókba és dobozokba.
Élvezi, ha kis karikákat húzhat egy rudacskára. Az építőelemek sokféleképpen felhasználhatók, ugyan építeni még nem tud belőlük, de szépen sorba rakhatja, vagy egymáshoz csapkodhatja őket. A szülő viszont építhet az elemekből tornyot, amit a baba ledönthet.

Papír
Nagyjából ebben a korban kezdi érdekelni a kicsit a papír. Szívesen gyűrögeti , vagy megpróbál firkálni rá. Adjunk neki régi újságokat, amit széttéphet. Rövid zsírkrétákat adhatunk a kezébe, mert a ceruzával még nem tud bánni. Ebben a korban legfeljebb egy-két vonalszerűségre számíthatunk, de a próbálkozásnak fontos szerepe lesz a baba tanulási folyamatában, ráadásul a szülő is örömét leli az első kísérletek figyelésében. Ha rájön, hogy a papírra vonalat tud húzni, akkor előfordulhat, hogy legközelebb a falra fog firkálni.

Zenélő játékszerek
A xilofon, dob megszólaltatása jó móka, ugyanakkor segítik az ok-okozati összefüggés megértést, és a kéz-szem koordinációt. Célszerű bemutatni, mitől szólal meg a hangszer, így a gyermeknek kedve támad próbálkozni. Akárcsak a rajzolásban, itt se várjunk virtuóz eredményt.

Könyvek
A könyvek meglepően sokoldalú játékszerek. Mivel a baba már hosszabb ideig tud figyelni, és több mindent megért, akár hosszabb mesét is olvashatunk neki.
A részletgazdag képek még megterhelőek, egy vagy két nagyobb, egyszerű ábra (baba, cica, labda) viszont megfelel érdeklődésének. Kérdezgessük: hol a baba szeme, füle? Mit csinál a cica a képen? Neki nem unalmas, hogy sokadszorra is ugyanazt nézegeti, mondogatja. Házilag is készíthetünk személyes nézegetnivalót: kis fényképalbumba sorakoztatjuk a családtagok, egy-egy kedves állat képét. Az első év vége felé itt az ideje, hogy megmutassuk, a könyvvel szépen bánunk: adjunk neki egyéb rágni- és tépkednivalót, a könyvet pedig tegyük félre, ha dobálni, szaggatni akarja.

Kirakós játékok
Az első év vége felé a kicsi már elég értelmes az egyszerűbb képkirakó játékhoz. Lehetőleg keretbe illeszthető. Legfeljebb néhány darabból álló és a baba figyelmét felkeltő, élénk színű puzzle-t válasszunk.

Felhasznált irodalom:
Dr. Carol Cooper: A baba fejlődése – Lépésről lépésre GABO Kiadó 2006, 108-113
Kismama magazin 2008. 01. 28.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése