A kisbaba három hónapos koráig leginkább csak nézelődik. Kössük le tehát a figyelmét életkorának megfelelő érdekességekkel. Kutatók megfigyelték, hogy a hathetes baba az arcvonásokat imitáló képeket nézi a leghosszabb ideig, három hónapos kora után pedig a színes, mozgó tárgyak felé fordul szívesen.
Vágjunk ki kartonból három negyven centi átmérőjű kört, és ragasztgassunk rá színes papírból szemet, orrot, szájat – mosolygósat, szomorút. Akasszuk kiságya mellé a látóterébe. Fújjunk fel puhára néhány színes lufit, és akasszuk a szoba közepére, a lámpára. Az ágyából is figyelheti a baba, hogyan lengedeznek a légmozgástól.
Színes papírból hajtogassunk origamimadarakat, és cérnával kössük fel a lámpára. Szép szobadísz, de játszhatunk is velük. Feküdjünk egy takaróra a lámpa alá, amikor kipihent és jókedvű a baba, és fújjunk a levegőbe.
Kössünk élénk színű kendőt a kiságya szélére. Kezdetben csak nézegeti, majd odanyúl érte.
A játékszer
A csecsemő nagyon szereti a babákat, plüssjátékokat. Elnézegeti a figurák arcát. A csörgők, a labdák, és a sípoló játékok lenyűgözik őt. Kezdetben persze nem tudja megszólaltatni ezeket, de élvezi, ha a szülei ezzel szórakoztatják. Nagyon szereti a feje fölé lógatott mozgó figurákat. Minden, ami élénk színű, vagy változatos mintázatú, leköti a figyelmét. Különösen az arcok – az állatok és a babák – érdekli őt.
Tükör: Valószínűleg ez lesz a baba első interaktív játékszere. Létezik törhetetlen változata, amelyet a babakocsi vagy a járóka oldalára lehet rögzíteni.
Előfordulhat, hogy a baba túl soknak találja a játékszereit. A halomnyi izgató tárgy között elveszíti érdeklődését. Törekedjünk arra, hogy egyszerre ne túl sokat tegyünk oda. Ha belefárad a játékba, és sírni kezd, megnyugtatja, ha felvesszük.
Az érzékszervek fejlesztése
A baba már egészen kicsi korban megtanulja kiölteni és visszahúzni a nyelvét úgy, ahogyan azt az anyukájától látja. Énekeljünk, dúdoljunk, vagy mondókázzunk neki. Egészen korán elkezdhetjük „Kerekecske gombocska…” vagy más hasonló mondókákat játszani. A baba élvezni fogja, hogy a ritmikus szöveg közben megérintjük, sőt hamarosan már emlékezik is az egyes mozzanatokra, és várni fogj azokat.
Kommunikáció
Szakítsunk időt arra, hogy a kicsivel foglalkozzunk – a házimunka várhat! A párbeszéd fejleszti a baba nyelvi képességeit, és örömöt szerez a szülőnek. Ha vele foglalkozunk, nézzünk a szemébe – ezzel segíthetjük a szavak felismerését, értelmezését, és megtanulását.
Amikor a babával beszélünk, szüntessük meg a háttérzajt (TV, rádió stb.)
Mindig reagáljunk az általa kiadott hangokra. Szólítsuk a nevén, hogy megtanulja azt. A mondókák, dalok révén könnyebben megismeri a beszéd szabályait, nem baj, ha az anyuka botfülű! Nem baj, ha anya eddig röstelt énekelni.
Vágjunk ki kartonból három negyven centi átmérőjű kört, és ragasztgassunk rá színes papírból szemet, orrot, szájat – mosolygósat, szomorút. Akasszuk kiságya mellé a látóterébe. Fújjunk fel puhára néhány színes lufit, és akasszuk a szoba közepére, a lámpára. Az ágyából is figyelheti a baba, hogyan lengedeznek a légmozgástól.
Színes papírból hajtogassunk origamimadarakat, és cérnával kössük fel a lámpára. Szép szobadísz, de játszhatunk is velük. Feküdjünk egy takaróra a lámpa alá, amikor kipihent és jókedvű a baba, és fújjunk a levegőbe.
Kössünk élénk színű kendőt a kiságya szélére. Kezdetben csak nézegeti, majd odanyúl érte.
A játékszer
A csecsemő nagyon szereti a babákat, plüssjátékokat. Elnézegeti a figurák arcát. A csörgők, a labdák, és a sípoló játékok lenyűgözik őt. Kezdetben persze nem tudja megszólaltatni ezeket, de élvezi, ha a szülei ezzel szórakoztatják. Nagyon szereti a feje fölé lógatott mozgó figurákat. Minden, ami élénk színű, vagy változatos mintázatú, leköti a figyelmét. Különösen az arcok – az állatok és a babák – érdekli őt.
Tükör: Valószínűleg ez lesz a baba első interaktív játékszere. Létezik törhetetlen változata, amelyet a babakocsi vagy a járóka oldalára lehet rögzíteni.
Előfordulhat, hogy a baba túl soknak találja a játékszereit. A halomnyi izgató tárgy között elveszíti érdeklődését. Törekedjünk arra, hogy egyszerre ne túl sokat tegyünk oda. Ha belefárad a játékba, és sírni kezd, megnyugtatja, ha felvesszük.
Az érzékszervek fejlesztése
A baba már egészen kicsi korban megtanulja kiölteni és visszahúzni a nyelvét úgy, ahogyan azt az anyukájától látja. Énekeljünk, dúdoljunk, vagy mondókázzunk neki. Egészen korán elkezdhetjük „Kerekecske gombocska…” vagy más hasonló mondókákat játszani. A baba élvezni fogja, hogy a ritmikus szöveg közben megérintjük, sőt hamarosan már emlékezik is az egyes mozzanatokra, és várni fogj azokat.
Kommunikáció
Szakítsunk időt arra, hogy a kicsivel foglalkozzunk – a házimunka várhat! A párbeszéd fejleszti a baba nyelvi képességeit, és örömöt szerez a szülőnek. Ha vele foglalkozunk, nézzünk a szemébe – ezzel segíthetjük a szavak felismerését, értelmezését, és megtanulását.
Amikor a babával beszélünk, szüntessük meg a háttérzajt (TV, rádió stb.)
Mindig reagáljunk az általa kiadott hangokra. Szólítsuk a nevén, hogy megtanulja azt. A mondókák, dalok révén könnyebben megismeri a beszéd szabályait, nem baj, ha az anyuka botfülű! Nem baj, ha anya eddig röstelt énekelni.
Felhasznált irodalom:
Dr. Carol Cooper: A baba fejlődése – Lépésről lépésre GABO Kiadó 2006, 44-47. oldal
Kismama magazin 2008. 01. 28.
Írta: Petre Veronika perinatális szaktanácsadó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése