2010/05/21

Állatos mondókák

Osvát Erzsébet
Balambér


Vasn egy kutyám, Balambér. Elcserélem galambér’.
Vagy eladom jó áron vasárnap a vásáron.
Akkor aztán vehetek hat galambot vagy hetet.
De hát mivel etetem?
Tiszta búzám nincs nekem. Balambérnak jó a csont. A kosztjára semmi gond!
Balambér a barátom. Ha eladom, nem látom. Nem adom én Balambért
sem pénzért sem galambért!

Móricz Zsigmond
A török és a tehenek


Volt egy, török, Mehemed,
sose látott tehenet.

Nem is tudta Mehemed,
milyenek a tehenek.

Egyszer aztán Mehemed
lát egy csomó tehenet.

„Én vagyok a Mehemed!”
„Mi vagyunk a tehenek!”

Csodálkozik Mehemed,
ilyenek a tehenek?

Számlálgatja Mehemed,
hányfélék a tehenek.

Meg is számol Mehemed
háromféle tehenet.

Fehéret, feketét, tarkát,
„Meg ne fogd a tehén farkát!”

Nem tudta ezt Mehemed,
s felrúgták a tehenek.

Tamkó Sirató Károly
Öt kis madárka


Összebújt öt kis madárka.
Nem zavarja őket semmi.
Suttogó hangjuk csicsergi:
mégiscsak szép, mégiscsak jó
apró kis madárnak lenni.

Én elmentem a vásárba
Én elmentem a vásárba fél pénzzel,
Tyúkot vettem a vásárba fél pénzzel,
Tyúkom mondja kit-rá-kotty,
Kári-kittyom, édes tyúkom,
Mégis van egy fél pénzem.

Én elmentem a vásárba fél pénzzel,
Csirkét vettem a vásárba fél pénzzel,
Csirkém mondja csip-csip-csip,
Tyúkom mondja kit-rá-kotty,
Kári-kittyom, édes tyúkom,
Mégis van egy fél pénzem.

Én elmentem a vásárba fél pénzzel,
Kakast vettem a vásárba fél pénzzel,
Kakas mondja bok-ré-ta,
Csirkém mondja csip-csip-csip,
Tyúkom mondja kit-rá-kotty,
Kári-kittyom, édes tyúkom,
Mégis van egy fél pénzem.

Én elmentem a vásárba fél pénzzel,
Récét vettem a vásárba fél pénzzel,
Récém mondja rip-haj-nal,
Kakas mondja bok-ré-ta,
Csirkém mondja csip-csip-csip,
Tyúkom mondja kit-rá-kotty,
Kári-kittyom, édes tyúkom,
Mégis van egy fél pénzem.

Én elmentem a vásárba fél pénzzel,
Putykát vettem a vásárba fél pénzzel,
Putykám mondja dan-da-ru,
Récém mondja rip-haj-nal,
Kakas mondja bok-ré-ta,
Csirkém mondja csip-csip-csip,
Tyúkom mondja kit-rá-kotty,
Kári-kittyom, édes tyúkom,
Mégis van egy fél pénzem.

Én elmentem a vásárba fél pénzzel,
Ludat vettem a vásárba fél pénzzel,
Ludam mondja gi-gá-gá,
Putykám mondja dan-da-ru,
Récém mondja rip-haj-nal,
Kakas mondja bok-ré-ta,
Csirkém mondja csip-csip-csip,
Tyúkom mondja kit-rá-kotty,
Kári-kittyom, édes tyúkom,
Mégis van egy fél pénzem.

Én elmentem a vásárba fél pénzzel,
Disznót vettem a vásárba fél pénzzel,
Disznóm mondja röf-röf-röf,
Ludam mondja gi-gá-gá,
Putykám mondja dan-da-ru,
Récém mondja rip-haj-nal,
Kakas mondja bok-ré-ta,
Csirkém mondja csip-csip-csip,
Tyúkom mondja kit-rá-kotty,
Kári-kittyom, édes tyúkom,
Mégis van egy fél pénzem.

Nemes Nagy Ágnes
SZORGALOM

Ki kopog?
Mi kopog?
– Harkály vagyok, kopogok.
Nem is tudom, mióta
vár rám ez a diófa.

Mi ragyog?
Mi ragyog?
– Hát nem tudod, ki vagyok?
Béka vagyok, leveli,
ki a fiát neveli.

Zelk Zoltán
GÓLYA, GÓLYA


Gólya, gólya, hosszúláb,
hol kezdődik a világ?

– A tó szélén ring a nád,
ott kezdődik a világ…

Gólya, gólya, hosszúláb,
hol ér véget a világ?

– Ha az a tó enni ád,
egy tóból áll a világ.


Weöres Sándor
A medve töprengése


Jön a tavasz, megy a tél,
barna medve üldögél,
kibújás vagy bebújás?
ez a gondom óriás!

Ha kibújok vacogok,
ha bebújok hortyogok.
Ha kibújok jót eszem,
ha bebújok éhezem.

Barlangból kinézzek-e?
Fák közt szétfürkésszek-e?
Lesz-e málna, odú-méz?
Ez a kérdés de nehéz.

Hová mégy te kis nyulacska?
Ingyom-bingyom táliber,
tutáliber, máliber
az erdőbe.

Minek mégy te az erdőbe?
Ingyom-bingyom táliber,
tutáliber, máliber:
vesszőcskéért.

Minek néked az a vessző?
Ingyom-bingyom táliber,
tutáliber, máliber:
kertecskének,

Minek néked az a kiskert?
Ingyom-bingyom táliber,
tutáliber, máliber:
virágoknak.

Minek néked az a virág?
Ingyom-bingyom táliber,
tutáliber, máliber:
Jó anyámnak.

Móricz Zsigmond: Iciri-piciri
Ajaj, hol volt hol nem volt...
Volt egyszer egy iciri-piciri házacska.
Ott lakott egy iciri-piciri kis macska.
Volt annak két iciri-piciri kis ökre,
rákaptak egy iciri-piciri kis tökre.
Csizmát húz az iciri-piciri kis macska,
hová lett az iciri-piciri barmocska?
Bejárja az iciri-piciri kis erdőt,
s nem leli az iciri-piciri tekergőt.
Bejárja az iciri-piciri kaszálót,
s nem látja az iciri-piciri kószálót.
Rátalál egy iciri-piciri kis tökre,
bánatában iciri-picirit meglökte.
Felfordult az iciri-piciri tököcske,
benne a két iciri-piciri ökröcske.
Megörült két iciri-piciri ökrének:
Vége van az iciri-piciri mesének.

Vigye el a róka
Volt egy kicsi kakasom,
elvitte a róka.
Jércém is a tavaszon,
elvitte a róka.
Volt egy ludam, jó tojó,
elvitte a róka.
Récém, tóban tocsogó,
elvitte a róka.
Gácsérom és gúnárom,
elvitte a róka.
Semmim sincsen, tirárom,
vigye el a róka!

-Gyertek haza, ludaim!
- Nem merünk.
- Miért?
- Félünk.
- Mitől?
- Farkastól.
- Hol a farkas?
- Bokorban.
- Mit csinál?
- Mosdik.
- Mibe mosdik?
- Aranymedencébe´.
- Mibe törölközik?
- Kiscica farkába.

Szúrós gombóc jár a kertben,
szusszan, böffen minden percben,
bokrot alját nézi sorba,
buzgón szaglász nedves orra,
lábán kócos a sok tüske,
megfésülné, de nincs tükre,
nem nyúl hozzá, így is jó,
mert úgy hívják, hogy : sündisznó!

Fáj a kutyámnak a lába
Fáj a kutyámnak a lába,
Megütötte a szalmába.
Ördög vigye a szalmáját,
Mért bántotta kutyám lábát!

Kutyát kérek
Kutyát kérek, kiskutyát,
Okosat és nem butát,
Lehet kis, vagy nagyfülű,
Hosszúkás, vagy gömbölyű,
Lehet rajta bármi jel,
Lehet tacskó, spániel.

Kutyát kérek, kiskutyát,
Okosat és nem butát,
Aki hozzám hű marad,
Nekem mindig szót fogad,
Tedd le, hozd el, fekszik, ül,
Sose lennék egyedül.

Cicuska
Cicuska macuska,
Mit főztél Katuska?
Kevertem babocskát,
Sütöttem pampuskát.
Ide raktam, oda raktam,
Utoljára jól bekaptam.
Hamm, hamm!

Cirmos cica haj
Cirmos cica haj,
Hová lett a vaj?
Ott látom a bajuszodon,
Most lesz neked jaj!

Ha én cica volnék
Ha én cica volnék,
Száz egeret fognék.
De én cica nem vagyok,
Egeret sem foghatok.

Hegedül a kisegér
Hegedül a kisegér, penget rajta,
Csellón játszik a macska, vonó a farka.
Ez a csuda zenekar cincog, nyávog,
A lagziban a táncot csak erre járod.

Kisegér, kisegér
Kisegér, kisegér,
Minden lukba belefér,
Belefér, belefér,
Hiszen azért kisegér.

Fecskét látok
Fecskét látok, szeplőt hányok,
Selymet gombolyítok.

Gólya, gólya, gilice
Gólya, gólya, gilice,
Mitől véres a lábad?
Török gyerek megvágta,
Magyar gyerek gyógyítja.

Kukurikú, jó reggelt!
Szól a kakas, ha felkelt.
Keljetek fel gyerekek,
Óvodába menjetek!

Hogy a csibe?
- Hogy a csibe?
- Három icce.
- Hát a kakas?
- Három garas.
- Hát a tyúk?
- At is úgy.
- Mindjárt, mindjárt adjuk.

Falusi hangverseny
Háp, háp, háp, jönnek a kacsák,
Hű de éhes, hű de szomjas ez a társaság.
Bú, bú, bú, boci szomorú,
Dehogy fekszik tyúkjai közt a kukurikú.
Röf, röf, orra sárba döf,
Sonka lábán Kucu néni fürödni döcög.
Bú, röf, háp, sípok, trombiták,
Hangos szóval így köszönt e díszes társaság
Réce, ruca, vadliba
Réce, ruca, vadliba,
Jöjjenek a lagziba!
Kést, kanalat hozzanak,
Hogy éhen ne haljanak.
Ha jönnek lesznek,
Ha hoznak, esznek.
Debrecenbe kéne menni
Debrecenbe kéne menni,
Pulykakakast kéne venni.
Lassan kocsis, lyukas a kas,
Kihullik a pulykakakas.

Báránykának csengettyű cseng a nyakán
Báránykának csengettyű cseng a nyakán, a nyakán,
Karácsonyra vásárolta anyukám, anyukám
Cseng-bong ez a hang, csingilingi gingalang,
Csilingel a kisharang.
Bégeti a bari bárány be-be-be, be-be-be,
Hideg ellen itt a jászól, gyere be, gyere be,
Nézd csak hol lakom, kukkants be az ablakon,
Sós perec az abrakom.

Ez a malac piacra megy
Ez a malac piacra megy,
Ez itthon marad,
Ez kap finom pecsenyét,
Ez semmit se kap,
Ez a kicsi visít nagyon,
Ui, ui, éhes vagyok!

Egy kis malac
Egy kis malac röf-röf-röf,
Trombitálgat töf-töf-töf,
Trombitája víg ormánya,
Földet túrja döf-döf-döf.

Jön az öreg, meglátja,
Örvendezve kiáltja,
Rajta fiam, röf-röf-töf-töf,
Apád is így csinálja.
Most már együtt zenélnek,
Kukoricán megélnek,
Töf-töf-töf-töf, röf-röf-röf-röf,
Ezek ám a legények!

Boci-boci tarka
Boci-boci tarka,
Se füle, se farka,
Oda megyünk lakni,
Ahol tejet kapni.

Kecske ment a kiskertbe
Kecske ment a kiskertbe,
A káposztát megette.
Vigyázz kecske, ugorj ki,
Jön a gazda megfogni.

- Mit csinálsz te kecske?
- Káposztát ennék, ha volna.
- Kapáltad?
- Most kapálom.
- Öntözted?
- Most öntözöm.
- Nem félsz attól, hogy megfoglak?
- Itt is lyuk, ott is lyuk, én meg azon kibújok.

Volt nekem egy kecském
Volt nekem egy kecském, tudod-e?
Kertbe rekesztettem, tudod-e?
Megette a farkas, tudod-e?
Csak a szarvát hagyta, látod-e?

Paripám csodaszép Pejkó
Paripám csodaszép Pejkó,
Idelép, odalép hejhó,
Hegyen át, vizen át vágtat,
Nem adom, ha ígérsz százat.
Amikor paripám ballag,
Odanéz valahány csillag.
Amikor paripám táncol,
Odanéz a nap is százszor.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése